De klemtoon ligt op het inzicht verwerven in de aard van de leerprocessen en in het ontwerpen en uitproberen van geschikte leeromgevingen.
- Verkenning van gecijferdheid
- Meten en metend rekenen
- Hoofd- en schattend rekenen
- Leerpsychologie in het reken/wiskunde-onderwijs
- Het oplossen van rekenproblemen aan de hand van een gevalsstudie over de regel van drie
- Didactische ondersteuning van een economische realiteit: begrip en werking van de BTW
- Rekenproblemen en -vraagstukken als toepassingsgebied van het optellen en aftrekken
- Breuken en kommagetallen
- Procenten en verhoudingen
- De mogelijkheden van Leerlingvolgsystemen (LVS)
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Je leert de BSO-leerlingen trek krijgen om problemen uit het alledaagse leven waarin wiskundige kennis relevant is aan te pakken en op te lossen.
- Inzicht verwerven in de kennis en de heuristische en metacognitieve vaardigheden waarover iemand moet beschikken om wiskundige taken en problemen met een goede kans op succes aan te pakken : het gewenste einddoel voor de BSO-leerling.
- Te weten komen hoe men tot vaardig rekenen komt, met name inzicht verwerven in de aard van de leerprocessen die leiden tot het gewenste einddoel.
- Gepaste leeromgevingen kunnen ontwerpen, met andere woorden onderwijsleersituaties die de vereiste leerprocessen bij de leerlingen uitlokken, kunnen op gang brengen en onderhouden.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Parate kennis en het vlot toepassen van de wiskunde basisschool
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven Cursus "wiskunde als elementaire gecijferdheid" van de docent
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving