De volgende inhouden komen aan bod
Probleemoplossend denken, wiskundige taalvaardigheid en didaktiek van het vraagstukkenonderwijs
* vraagstukken oplossen waarbij basisbegrippen uit alle deeldomeinen van de wiskunde gebruikt worden
* problemen (ook op eigen niveau) verwiskundigen en oplossen
* strategische vaardigheden en heuristieken verwerven die nodig zijn bij het oplossen van
problemen
* Theoretische achtergronden bij vraagstukken verwerven en inzicht krijgen in de vraagstukkendidactiek en deze didactiek kunnen toepassen.
Getallen
* hoofdrekenen, schattend rekenen, handig rekenen en de bijhorende didactiek
* opbouw en manier van noteren bij verschillende soorten talstelsels waaronder het Romeinse
* de werking van de cijferalgoritmen van de vier hoofdbewerkingen, cijferen en de didactiek ervan
* breuken, kommagetallen, percenten en verhoudingen en de bijhorende didactiek
Meten en metend rekenen
* wat is meten
* het leerproces van het meten en de didactiek van metend rekenen
Basiskennis
Je werkt de leerinhouden wiskunde van de lagere school bij tijdens een beperkt aantal contacturen en door middel van zelfstandig werk.
Algemene wiskundedidactiek
* de algemene doelen van wiskunde en wiskundeonderwijs en de didactische principes
* hoe een lesvoorbereiding wiskunde voor de lagere school uitwerken
* wat is het belang van de leerinhoud hierboven voor de lagere school
Meetkunde:
* Begrippen en formules uit de vlakke en ruimte meetkunde.
* Didactiek meetkunde
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Je werkt aan de volgende algemene competenties:
denk- en redeneervaardigheid (wiskundige problemen kunnen oplossen, kritisch reflecteren over de eigen oplossingswijzen), bereidheid om hiaten in basiskennis wiskunde bij te werken (levenslang leren), communicatievermogen (een correcte wiskundetaal kunnen gebruiken, kunnen communiceren over eigen oplossingswijzen en die van anderen).
Je verwerft de volgende beroepsspecifieke competenties:
Als inhoudelijk expert
* beheers je inzichtelijk de op eigen niveau behandelde leerinhouden en beheers je inzichtelijk de inhouden van de lagere school.
* kun je de verworven kennis en vaardigheden aanwenden in de pedagogischdidactische praktijk.
* ben je in staat de basisinhouden wiskunde correct en inzichtelijk aan te brengen aan kinderen van de lagere school.
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
* beschik je over voldoende achtergrondkennis rond de leerinhouden en kan je ze didactisch vertalen naar de basisschool.
* moet je de leerplannen van de lagere school kunnen hanteren.
* kun je een wiskundeles uitwerken en geven; elk onderwerp, rekening houdend met de algemene didactische uitgangspunten van het leerplan en de concrete didactiek van het onderwerp.
* kun je de beginsituatie van kinderen en een leerlingengroep achterhalen op vlak van de te behandelen inhouden.
* ben je vaardig in het zinvol kiezen en gebruiken van didactisch materiaal en kun je vlot werken met handboeken en er kritisch mee omgaan.
* kun je wiskundige problemen, die rijzen tijdens stages, oplossen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je hebt een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Je bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heb je een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheers je deze leerstof ook inzichtelijk (basiskennis wiskunde). Je bent in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Indien uit een toets aan het begin van het jaar blijkt dat je deze leerstof niet voldoende onder de knie hebt, werk je ze zelfstandig bij in de loop van het jaar.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* cursus van de docent met inbegrip van oefeningen wordt ter beschikking gesteld (aan te vullen met eigen nota's)
* eindtermen wiskunde voor de lagere school, leerplannen wiskunde en de bijhorende toelichtingen voor de basisschool
* Zo gezegd, zo gerekend, leerboek 5/6, Wolters-Plantyn
* Mile (didactische software voor de lerarenopleiding, aanwezig op school)
* handleidingen en oefeningenboeken van de in de lagere scholen gebruikte methodes
* artikels uit tijdschriften o.a. Willem Bartjens - Tijdschrift voor wiskundeonderwijs
* boeken over wiskundedidactiek
* Wegwijzer wiskunde - uitg. Pelckmans
* Toledo
bronnen:
Beke, N., Van Vreckem, J., Hoofdrekenen en cijferen / De zakrekenmachine in de lagere school, in: vierenveertigste pedagogische week
Buys, K., 1997, Hoofdrekenen, je krijgt er nooit genoeg van, willem bartjens, jrg.17 nr. 1, 1997/1998
Eurobasis, handleiding voor het vierde leerjaar van de basisschool
Feys, R., Van Iseghem, H., Meten en metend rekenen, Praktijkgids voor de basischool, aflevering 62, oktober 2002, Wolters Plantyn
Helsen, W., Van Haudenhove, M., Remediƫrend cijferrekenen, een toepassing op de aftrekking, in: didactische publikaties van het Donchecentrum, van in, Lier, 1985
Luyten, R., 1995, Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie, deel 2, leereenheid 12: hoofdrekenen, Stoho, Acco
Pluspunt, reken- wiskundemethode voor de basisschool, handleiding 4a
Sweers, W., Hoofdrekenen: een hoofdzaak, hoofdrekenen in de basisschool, Zwijsen, 1996
Van Biervliet, P., Cijferen: een kunst? Vier aanpakken voor het cijferrekenen, in: Praktijkgids voor de basisschool, leren, november 1998-185
Van Iseghem, H., cursus opleiding leraar lager onderwijs, lerarenopleiding Torhout
Van Paemel, A., Breuken en kommagetallen, cursus opleiding leraar lager onderwijs, Brussel
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde: Leerplan, 1998
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Getallenkennis, Toelichtingen, 2002
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Bewerkingen, Toelichtingen, 2002
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Meten en metend rekenen, Toelichtingen, 2002
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde in het lager onderwijs: oude en nieuwe doelen vergeleken, 2000
Willem Bartjens, jrg. 13 nr. 2 , 93-94, p. 20 e.v.
Meer achtergronden:
http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Babylonian_numerals.html
http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Egyptian_numerals.html
http://www.fi.uu.nl/rekenweb
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving