Financieel bedrijfsbeleid
- Managementsaspecten
--- Inleiding: corporate governance als leiddraad
--- de economische leiding van een onderneming
------ wat is een onderneming?
------ de doelstellingen van een onderneming
--- strategische planning
------ definitie
------ swot-analyse
------ toepassing in een marketing omgeving
--- kwaliteitsbewaking
------ waarom kwaliteitsbewaking?
------ wat is kwaliteit?
------ kwaliteit voor wie?
------ hoe komen we tot kwaliteit?
------ slogans, concepten en technieken
------ besluit met teksten over kwaliteitsbewaking, Pareto-analyse, EFQM
--- beslissingstheorie
------ beslissingstheorie
------ beslissingsbomen
------ utility-theorie
-Financiële aspecten
--- Bedrijfsbudgettering
--- Investeringscalculatie
--- Balansanalyse
--- Financieringsvormen
-Seminaries
--- Veiligheid: voorkomingsbeleid en wet op welzijn
--- Machinerichtlijn.
Sociaal bedrijfsbeleid
- Definitie van recht en sociaal recht
- Bronnen van het recht
- Collectieve arbeidsverhoudingen
- De arbeidsovereenkomst
- Sociale zekerheid
- Wet op de arbeidsongevallen
- Oplossing van geschillen (rechtbanken)
- Sociaal statuut voor zelfstandigen
Cummunicatieve vaardigheden
- Begrip communicatie
- Verbale en non- verbale communicatie (lichaamstaal)
- Enkele communicatietheorieën: Feed-backtheorie, Transactionele analyse
- Presenteren (voorbereiding, eigenlijke presentatie, nazorg)
- Vergadertechnieken (Rol van de voorzitter, de secretaris, de deelnemers)
- Deelname aan een vergadering
- Aanwenden van hulpmiddelen bij presentaties
- Brengen van een presentatie met betrekking tot een vooraf gekozen onderwerp (IMAP, hedendaagse communicatiemiddelen zoals E-mail en Websites, ...).
A. Algemene competenties
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
- 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 05. Het vermogen tot originaliteit en creativiteit met het oog op het continu uitbreiden van de kennis en inzichten
- 06. Kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
- C02 In staat zijn om de wijze waarop de theorievorming evolueert, te volgen en te interpreteren.
- C03 In staat zijn om in domeinen van het vakgebied een originele bijdrage aan kennis te leveren.
- C04 Een onderzoekende houding aannemen, zelfstandig en resultaatgericht onderzoek kunnen uitvoeren.
- C09 Kennis hebben van operationeel bedrijfsbeheer, beleid en strategie in een onderneming.
- C10 Rekening houden met natuur, milieu, veiligheid en zorgsystemen.
Toelichting:
Financieel Bedrijfsbeleid
- Economische begrippen en concepten kunnen begrijpen in hun context
- Ondernemingsvormen kunnen herkennen en analyseren
- Beslissingstheorieën kunnen gebruiken om een optimale beslissing te nemen
- Zich bewust zijn van het belang van kwaliteit voor een onderneming
- Strategische keuzes van een onderneming kunnen analyseren en begrijpen
Sociaal Bedrijfsbeleid
Basiscompetenties
- De studenten kunnen juridische teksten analyseren en begrijpen
- De studenten kunnen in het bedrijfsleven hun individuele arbeidscontracten kritisch beoordelen.
- De studenten kunnen omgaan met begrippen zoals CAO's en kennen de praktische invloed daarvan op hun arbeidsrechterlijke positie.
- De studenten kunnen ook inspraakorganen zoals de ondernemingsraad en het Comité ter Preventie en Bescherming vanuit praktisch oogpunt benaderen.
Extra competenties
- De studenten begrijpen hoe de sociale zekerheid gestruktureerd is.
- De studenten hebben een inzicht in de gerechtelijke organisatie en de mogelijkheden om daarop een beroep te doen.
Communicatieve vaardigheden
Basiscompetenties
-Studenten kunnen presentaties en demonstraties geven.
-Studenten kunnen participeren aan vergaderingen als voorzitter, secretaris of deelnemer.
-Studenten kunnen kritische taakgesprekken voeren.
-Studenten kunnen hun strategie bepalen bij het voeren van onderhandelingen.
Extra competenties
-Studenten kunnen verslagen maken.
-Studenten kunnen evaluatiegesprekken voeren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cursus Financieel Bedrijfsbeleid
Presentaties
concrete voorbeelden
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- bedrijfsbezoeken
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- meerkeuzevragen
B. Omschrijving