Toelichting:
Module ecologie
Als inhoudelijk expert en innovator
- kan je een biotoop verkennen en onderzoeken
- kan je organismen herkennen en determineren
- kan je zelf een relevante studie maken van een biotoop
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- maak je een leerkrachten- en een leerlingenbundel op niveau van BSO-leerlingen
- voorzie je zelfstandig werk zodat leerlingen met het nodige ondersteunend materiaal aan de slag kunnen Module stage in een organisatie Als partner van externen en organisator kan je
- een maatschappelijke instelling van binnenuit leren kennen
- achtergrondinformatie over de werking, structuur, interne processen, knelpunten en maatschappelijke relevantie verzamelen
- je engageren om een bepaalde periode mee te werken in de instelling
Als opvoeder en begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan je
- de gevonden informatie verwerken in een leer- en informatiepakket voor leerlingen van het BSO Module migranten Als partner van externen en opvoeder kan je
- kennis maken met de multiculturele samenleving door een meeleefstage in een organisatie die met migranten werkt -respect tonen voor andere waarden en normen en je weet deze ook tot op zekere hoogte te accepteren
- inzien dat een "open leefhouding" ten aanzien van personen uit andere culturen en de kennis van de cultuurachtergronden belangrijk zijn bij het pedagogisch-didactisch handelen als leraar
- aanzetten geven tot het analyseren van een bepaald gedrag van allochtone leerlingen. Heeft dit gedrag vooral met cultuurfactoren dan wel met persoonsgebonden factoren te maken? Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan je
- de gevonden informatie en ervaringen verwerken in een leer- en informatiepakket voor leerlingen van het BSO
Module positieve modellen BSO
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kun je
- een PAV thema uitwerken dat sterk aansluit bij de praktijkervaringen van BSO-leerlingen -ICT op verschillende manieren in dit thema integreren
- door middel van verhaalstructuren van het thema een motiverend geheel maken -rekening houden met verschillen tussen BSO-leerlingen, vooral in de eerste graad BSO
Als partner van externen kun je
- overleggen met praktijkleraars, beroepsbeoefenaars, deskundigen om het thema praktijkgericht vulling te geven