De volgende inhouden komen aan bod
Basiskennis
Je werkt de leerinhouden wiskunde van de lagere school bij tijdens een beperkt aantal contacturen en door middel van zelfstandig werk.
Meten en metend rekenen
* wat is meten
* het leerproces van het meten en de didactiek van metend rekenen
Meetkunde:
- Begrippen en formules uit de vlakke en ruimte meetkunde.
- Didactiek meetkunde
Exemplarische facetten van wiskundedidactiek
bijvoorbeeld gebruik van zakrekenmachine, etc....
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeƫn, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
denk- en redeneervaardigheid (wiskundige problemen kunnen oplossen, kritisch reflecteren over de eigen oplossingswijzen), bereidheid om hiaten in basiskennis wiskunde bij te werken (levenslang leren), communicatievermogen (een correcte wiskundetaal kunnen gebruiken, kunnen communiceren over eigen oplossingswijzen en die van anderen).
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert
- beheers je inzichtelijk de op eigen niveau behandelde leerinhouden en beheers je inzichtelijk de inhouden van de lagere school.
- kun je de verworven kennis en vaardigheden aanwenden in de pedagogischdidactische praktijk.
- ben je in staat de basisinhouden wiskunde correct en inzichtelijk aan te brengen aan kinderen van de lagere school.
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- beschik je over voldoende achtergrondkennis rond de leerinhouden en kan je ze didactisch vertalen naar de basisschool.
- moet je de leerplannen van de lagere school kunnen hanteren.
- kun je een wiskundeles uitwerken en geven; elk onderwerp, rekening houdend met de algemene didactische uitgangspunten van het leerplan en de concrete didactiek van het onderwerp.
- kun je de beginsituatie van kinderen en een leerlingengroep achterhalen op vlak van de te behandelen inhouden.
- ben je vaardig in het zinvol kiezen en gebruiken van didactisch materiaal en kun je vlot werken met handboeken en er kritisch mee omgaan.
- kun je wiskundige problemen, die rijzen tijdens stages, oplossen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je hebt een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Je bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heb je een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheers je deze leerstof ook inzichtelijk (basiskennis wiskunde). Je bent in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Indien uit een toets aan het begin van het jaar blijkt dat je deze leerstof niet voldoende onder de knie hebt, werk je ze zelfstandig bij in de loop van het jaar.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
* cursus van de docent met inbegrip van oefeningen wordt ter beschikking gesteld (aan te vullen met eigen nota's)
* eindtermen wiskunde voor de lagere school, leerplannen wiskunde en de bijhorende toelichtingen voor de basisschool
* Zo gezegd, zo gerekend, leerboek 5/6, Wolters-Plantyn
* Mile (didactische software voor de lerarenopleiding, aanwezig op school)
* handleidingen en oefeningenboeken van de in de lagere scholen gebruikte methodes
* artikels uit tijdschriften o.a. Willem Bartjens - Tijdschrift voor wiskundeonderwijs
* boeken over wiskundedidactiek
* Wegwijzer wiskunde - uitg. Pelckmans
* Toledo
C. Aanbevolen leermiddelen
Beke, N., Van Vreckem, J., Hoofdrekenen en cijferen / De zakrekenmachine in de lagere school, in: vierenveertigste pedagogische week
Buys, K., 1997, Hoofdrekenen, je krijgt er nooit genoeg van, willem bartjens, jrg.17 nr. 1, 1997/1998
Eurobasis, handleiding voor het vierde leerjaar van de basisschool
Feys, R., Van Iseghem, H., Meten en metend rekenen, Praktijkgids voor de basischool, aflevering 62, oktober 2002, Wolters Plantyn
Helsen, W., Van Haudenhove, M., Remediƫrend cijferrekenen, een toepassing op de aftrekking, in: didactische publikaties van het Donchecentrum, van in, Lier, 1985
Luyten, R., 1995, Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie, deel 2, leereenheid 12: hoofdrekenen, Stoho, Acco
Pluspunt, reken- wiskundemethode voor de basisschool, handleiding 4a
Sweers, W., Hoofdrekenen: een hoofdzaak, hoofdrekenen in de basisschool, Zwijsen, 1996
Van Biervliet, P., Cijferen: een kunst? Vier aanpakken voor het cijferrekenen, in: Praktijkgids voor de basisschool, leren, november 1998-185
Van Iseghem, H., cursus opleiding leraar lager onderwijs, lerarenopleiding Torhout
Van Paemel, A., Breuken en kommagetallen, cursus opleiding leraar lager onderwijs, Brussel
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde: Leerplan, 1998
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Getallenkennis, Toelichtingen, 2002
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Bewerkingen, Toelichtingen, 2002
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Meten en metend rekenen, Toelichtingen, 2002
Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, Wiskunde in het lager onderwijs: oude en nieuwe doelen vergeleken, 2000
Willem Bartjens, jrg. 13 nr. 2 , 93-94, p. 20 e.v.
Meer achtergronden:
http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Babylonian_numerals.html
http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Egyptian_numerals.html
http://www.fi.uu.nl/rekenweb
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
- hoor- en werkcolleges met voorbeelden en praktische toepassingen; geleide oefeningen; didactische practica
- demonstratieactiviteiten: observatie en analyse van lessen in de oefenscholen; bespreking van stagelessen
- zelfstandig werk: basiskennis, oefeningen probleemoplossend denken en taken
- interactief leren voor probleemoplossend denken en basiskennis
Bij deze werkvormen worden technologische hulpmiddelen zoals internet, didactische software, Toledo en MILE gebruikt
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Basiskennis is een onderdeel van het examen. Om te slagen op dit onderdeel moet je ten minste 14 op 20 halen, en je cijfer wordt volgens een omrekeningstabel herleid tot deze grens (d.w.z. bijv. 14/20 is in realiteit 10/20). Een onvoldoende op het onderdeel basiskennis, dat minder is dan 8 op 20, zal er automatisch voor zorgen dat het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel ook maximaal 5 op 20 bedraagt.