In het vak perinatologie staat het kind centraal, zowel in zijn ontwikkeling in utero, tijdens de geboorte als in de eerste levensfase na de geboorte.
Perinatologie bestudeert vooral de fysiologische rijpings- en adaptatieprocessen die zich voltrekken bij de overgang van het intra naar extra uterien leven.
Het vak hehelst verder een overzicht van frequent uitgevoerde prenatale onderzoeken, ter evaluatie van groei, foetaal welzijn en rijpheid van de foetus en enkele items m.b.t. de neonatus, nl. rijpingsscores, wiegendood, vaccinaties, stofwisselingsziekten,
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C06 De vroedvrouw heeft expliciete aandacht voor het belang en de betekenis van natuurlijke fysiologische processen tijdens de zwangerschap, de bevalling en de postnatale periode. Het is haar opdracht deze op een adequate wijze te beschermen, te observeren, te analyseren en het verdere verloop ervan in te schatten.
- C10 De vroedvrouw heeft de expertise om, vanuit een holistisch referentiekader, de noodzakelijke, accurate en multidimensionele zorg te verlenen aan de cliënt. Zij is in staat deze zorg aan te passen aan de levensfase van de cliënt.
- C12 De vroedvrouw beschikt over de competenties om zich via vakliteratuur permanent bij te scholen; daarenboven is zij zich terdege bewust van het belang van wetenschappelijk onderzoek en kan zij de impact hiervan adequaat plaatsen binnen de beroepsuitoefening.
- C16 De vroedvrouw kan overleggen en beschikt over het inschattingsvermogen om de cliënt door te verwijzen wanneer nodig.
Toelichting:
- De student-vroedvrouw verleent verantwoorde verpleegkundige zorg op maat.
- Ze analyseert kritisch verpleegkundige handelingen en past ze aan aan nieuwe inzichten.
- De studenten kunnen functioneren als TEAMLID:
- bouwt intraprofessionele relaties op en werkt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
- bouwt interprofessionele relaties op en werkt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen; kennis van terminologie in de fysiologie en de pathologie zijn hierbij belangrijk
- De studenten kennen het belang en de betekenis van natuurlijke fysiologische processen tijdens de zwangerschap, de bevalling en de postnatale periode.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België.
Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs.
Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Eigen cursus van de docent
- Toledo
C. Aanbevolen leermiddelen
Moore, M.L. (1995).
Perinatologie : leerboek voor verpleegkundigen neonatologie en verloskunde. Houten/Diegem: Bohn, Stafleu, van Loghum.
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving