Project Algemene vakken Taalmoeilijkheden (2006-2007)

  • Het leesproces: taakanalyse, diagnose (met gebruik van testen) en hulpverlening (o.a. moeilijkheidsgraad van teksten aanpassen).
  • Het schrijfproces: taakanalyse, diagnose en hulpverlening.
  • Dyslexie: gevalsbespreking, begripsafbakening, diagnose en hulpverlening.
  • Emotionele aspecten van leerproblemen.
  • Taalleerproblemen op het Net.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
  • heb je een grondige achtergrondkennis van de taalmoeilijkheden waarmee leerlingen in het beroepsonderwijs kunnen kampen
en kun je
  • een taakanalyse en een foutenanalyse hiervan maken
  • de mogelijke oorzaken van de moeilijkheden opsporen
  • in het organiseren van het leerproces rekening houden met de specfieke moeilijkheden van de leerlingen
  • samenwerken met andere betrokkenen en zo iets bijdragen aan de hulp die we deze jongeren kunnen geven
Als opvoeder
  • ben je op de hoogte van emotionele effecten van leerproblemen en hoe deze elkaar beïnvloeden

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Kennis van de taalmodules die in PAV worden aangeboden kan nuttig zijn.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Cursus Taalleerproblemen in BSO. Module 2.2.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • Andere: gevalsbesprekingen, video-opnamen bestuderen
  • discussieseminarie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

  • permanente evaluatie 60%
  • 1ste examenperiode 30% mondeling/schritelijk
  • 2de examenperiode 10%
  • derde examenperiode: taak en mondeling examen
OA:
11261152
Code:
11261152
Vakcoördinator:
Marc Keersmaekers
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands