Gentechnologie (2006-2007)

Gentechnologie is in deze opleiding voornamelijk gericht op een kennismaking van enerzijds de basis van de bacteriële genetica, anderzijds de praktische toepassingen. De structuur van DNA en RNA wordt gedetailleerd bestudeerd evenals de mogelijkheden bij bacteriën voor DNA-overdracht zoals conjugatie, transformatie en transductie. Bacteriële processen zoals replicatie en genexpressie worden ontrafeld. Als toepassingen komen PCR-techniek en kloneringsexperimenten aan bod.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
  • C08 De chemist kan binnen zijn specialisatie de vigerende wetgeving vertalen naar reële situaties om wettelijk conform te werken.
Toelichting:
- Studenten kennen de de structuur van DNA en RNA met al hun eigenschappen - Studenten kunnen de replicatie van de prokaryote cel met al zijn stappen uittekenen en uitleggen. - Studenten kunnen de verschillende vormen van bacteriële DNA-overdracht en recombinatie onderscheiden, uittekenen en uitleggen. - Studenten kennen de verschillen tussen een eukaryote replicatie en die van een prokaryoot. - Studenten kunnen de transcriptie van DNA naar mRNA uittekenen en uitleggen voor een prokaryote cel - Studenten kunnen de translatie of eiwitsynthese thv de ribosomen uittekenen en uitleggen voor een prokaryote cel. - Studenten kennen de regulatie van de genexpressie bij prokaryoten - Studenten kennen het doel van een PCR-techniek en kunnen de verschillende stappen uitleggen - Studenten kunnen de verschillende stappen van een kloneringsexperiment beschrijven en uitleggen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Theoretische kennis van de cursus microbiologie en biologie van het eerste jaar

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- TYTGAT, I, Niet geplubliceerde cursus, KHKempen, Geel, - TYTGAT, I, BERTRANDS, H, Niet gepubliceerde Cdrom, KHKempen, Geel

C. Aanbevolen leermiddelen

KLUG, WILLIAMS S., Essentials of genetics, 4th ed. - Prentice-Hall, 2002. TORTORA, FUNKE, CASE, Microbiology, An Introduction, Pearson International Edition, 9th Edition, March 2006, ISBN 0321396022

A. Types

  • hoorcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

Het schriftelijk examen bestaat uit een reeks vragen. Er zijn meerdere mogelijkheden: meerkeuzevragen, open vragen, invullen van een term, juist/fout vragen, tekeningen,... . De nadruk ligt op inzicht en kennis van de processen. Voorbeeldvragen zijn terug te vinden na elk hoofdstuk op de CDrom, op het elektronisch leerplatform en in het handboek " Microbiology, an Introduction" van Tortora, hoofdstuk 8 "Microbial Genetics" en hoofdstuk 9 "Biotechnology and Recombinant DNA"
OA:
06020640
Code:
06020640
Vakcoördinator:
Ite Tytgat
Semester:
2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands