De 'didactische vorming' bevat de algemene didactiek in verband met leren observeren, leren activiteiten voorbereiden, klasinrichting, klasorganisatie, thematisch werken en oriëntatie op het ontwikkelingsplan.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
- Als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen leer je
- wat je onder goed observeren moet verstaan
- via deze observatie de beginsituatie van de kinderen en van de groep te achterhalen
- in te spelen op de ontwikkelingsnoden van kinderen door te voorzien in een aanbod
- een aanbod vertalen in activiteiten
- deze ativiteiten goed uitwerken in een doordachte voorbereiding
- al enkele stappen te zetten in het voorzien van een ontwikkelingsrijk milieu
- voorzien in goed opgebouwde dagplanningen
- thematisch werken
- je eerste stappen in het uitwerken van een weekschema te zetten door thematisch te werken
Als organisator leer je
- je activiteiten doordacht te organiseren
- een dagverloop vlot te laten verlopen
- hoe je aan klasorganisatie kan werken
- hoe je een klas goed kan inrichten
Als inhoudelijk expert leer je
- de ontwikkelingsdoelen voor de kleuterschool kennen
- je thema verantwoorden vanuit betekenisvolheid en ontwikkelingswaarde
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: moduleboek
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
- Van den Bergh, I. (2006).Moduleboek: didactische vorming. Onuitgegeven moduleboek voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Francken, L., Van den Bergh, I. (2006).Leren Observeren.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Francken, L., Van den Bergh, I. (2006).Voorbereiding van activiteiten.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Francken, L., Van den Bergh, I. (2006).Klasinrichting.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Francken, L., Van den Bergh, I. (2006).Kleuterinitiatief via een soepele organisatie.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Francken, L., Van den Bergh, I. (2006).Thematisch werken.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- De Busser, A.(2006). Doelen formuleren.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool, VVKAO, 2000, 3de druk 2001
- Laevers, F, Depondt,L.(2004).Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs. Centrum voor Ervaringsgericht onderwijs v.z.w., Leuven.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- labo en werkcollege
- Andere: monitoraat
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
De permanente evaluatie bestaat uit de evaluatie van de groepsopdracht in verband met klasinrichting. Deze evaluatie gebeurt tijdens de werkcolleges.