Theoretische uitleg over de vaste indelingspunten en constructie lijnen voor het maken van patronen, de leestkopie op verschillende manieren, de meest
voorkomende schoenmodellen construeren, intekenen, en uit detailleren, het kunnen
begrijpen hoe eender welk schoenmodel constructietechnisch in elkaar zit, dit dus ook
daadwerkelijk kunnen ontleden en natekenen en uitdetailleren.
het uitwerken van de schachten in leder en in papier, wordt tijdens de
uitvoeringstechnieken behandeld.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De orthopedisch technoloog kan op adequate wijze een orthopedisch hulpmiddel vervaardigen, herstellen en onderhouden.
- C02 De orthopedisch technoloog kan de patiënt en een bestaande orthopedische voorziening evalueren, de therapeutische waarde ervan inschatten en uit het gamma orthopedische voorzieningen een geargumenteerde en verantwoorde keuze maken.
- C04 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze informatieverstrekking geven aan patiënten, specifieke doelgroepen, collega’s en aan (para)medici.
- C06 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze informatie verzamelen en verwerken.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: bedrijfsbezoeken
B. Verplichte leermiddelen
Vansteenwegen K. 2007, Patronen en schachten. Niet-gepubliceerde cursus, Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
NEDERLANDSE VERENIGING VAN ORTHOPEDISCHE SCHOENTECHNICI, 2001-2002, Dl. 1: Anatomie en pathologie; dl. 2: Orthopedie; dl. 3: Maatnemen en leesten; dl. 4: Patronen en schachten; dl. 5: Onderwerk; dl. 6: Orthopedische schoenvoorzieningen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- bedrijfsbezoeken
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Beknopte theoretische vraagstelling over de cursus en een praktische toets van de kennis in zake gegeven leerstof.
Tijdens de lessen.