-eerste hoofdwet voor open systemen
-voorstelling in het T-s diagram
-definitie van inwendig rendement, mechanisch rendement en effectief redement van open systemen
- beschrijving van enkele technische kringprocessen vb: stoomturbine installatie, gasturbine installatie, kompressiekoelmachine, warmtepomp
-warmteoverdracht door geleiding, wet van Fourrier
-warmteoverdracht door convectie,berekening van warmteovergangscoëfficiënt
- warmteoverdracht door straling, wetten van Stefan-Bolzmann en van Kirchhoff
-warmteoverdracht doorheen planparallelle platen en doorheen cylindervormige pijpen met langs weerzijden een fluïdum, invloed van isolatie en spouw
- warmteoverdracht in warmtewisselaars: gelijkstroomwarmtewisselaar en tegenstroomwarmtewisselaar
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektromechanische systemen.
Toelichting:
De bachelor kan alle processen waarin "energie" een rol speelt, ontleden naar rendement en omzettingen van energievormen.
De bachelor kan begrip verwerven van het thermodynamische gedrag van een gesloten systeem: benzine, diesel, koelmachine, warmtepomp.
De bachelor kan begrip verwerven van het thermodynamische gedrag van een open systeem: gasturbine, stroomdrijfkrachtcentrale.
De bachelor kan berekeningen maken op warmteoverdracht.
De bachelor kan berekeningen maken op warmtewisselaars.
De bachelor kan berekeningen maken over stoomturbine , gasturbine installaties en de compressiekoelmachine.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Energie1
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Thermotechnische tabellen (KUL) Eigen cursus Technische Warmteleer (F. DIETZL)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving