Marketing (2006-2007)

-Marketing en marketingstrategie -Koopgedrag: Aidamodel -Marktsegmentatie -Marktonderzoek -Marketing Mix: Product, Plaats, Prijs en Promotie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
veldwerk door cases

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Het inkoopproces managen, rekening houdend met parameters als productlevenscyclus, prognose, planning, leveranciersevaluatie, leveringssnelheid, taal van de leverancier.
  • C04 Het magazijnproces managen, rekening houdend met parameters als productspecificatie, in-, op- en uitslagstrategieën, conditioneringseisen, voorraadprognose, opslag- en handlingcapaciteit, opslag-technische beperkingen, productidentificatiesystemen.
  • C05 Het distributieproces managen, rekening houdend met parameters als orderspecificatie, leveringsvoorwaarde, prognose, productie-, distributie- en transportplanning, verpakkings- en transporteis, vervoersmodi en hun specifieke capaciteiten.
  • C12 Managementvaardigheden beheersen waarmee problemen van strategische en tactische aard kunnen aangepakt worden.
Toelichting:
De student kan uitleggen hoe marketing kan gebruikt worden om potentiële gebruikers te overtuigen. De student kan uitleggen hoe een marketingplan werkt. De student kan de elementen uit de marketing mix uitleggen, analyseren en er kritisch over reflecteren. De student kan beschrijven welke stappen er vooraf gaan aan het lanceren van een nieuw product.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

algemeen economische voorkennis

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • projectwerk

B. Omschrijving

cases

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • meerkeuzevragen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
05210654
Code:
05210654
Vakcoördinator:
Lina Matheussen
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands