Digitale systemen 1 lab (2006-2007)

  • Basispoorten
  • Afgeleide poorten
  • Vereenvoudigen van logische functies
  • Adders
  • Multiplexers en demultiplexers
  • Codes en code-omvormers
  • Comparator
  • Flipflops
  • Tellers

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektronische-ICT systemen.
  • C02 Elektronische-ICT systemen testen.
  • C04 Technische dossiers samenstellen.
Toelichting:
  • De bachelor in ICT kan de proeven voorbereiden doordat hij de nodige informatie verzamelt en de nodige berekeningen maakt. Hij kan het op te lossen probleem zelfstandig definiëren en de verschillende oplossingsstappen gestructureerd weergeven.
  • De bachelor in ICT kan verschillende digitale componenten herkennen en benoemen. Hij kan componenten selecteren zodat hij een correcte schakeling opbouwt. Hij kan de inwendige structuur en de betekenis van de pinnen van de digitale componenten in de datasheets opzoeken waarbij hij de gevonden informatie kan verwoorden in een duidelijk begrijpbare technische taal. De bachelor in ICT kan combinatorische en sequentiële schakelingen op ordelijke wijze opbouwen waarbij hij de kleurencode respecteert. Hij kan de werking van de schakeling in een duidelijk gestructureerde taal uitleggen. Hij kan de bekomen resultaten kritisch reflecteren en de fouten detecteren en corrigeren.
  • De bachelor in ICT kan een verslag maken over de uitgevoerde proeven. Hij kan het probleem definiëren, de doorlopen stappen structureren, conclusies trekken en verbanden leggen. Hij kan eventuele problemen toelichten en uitleggen hoe hij deze heeft gecorrigeerd. Hij kan alles neerschrijven in een duidelijk begrijpbare taal waarbij hij aantoont dat hij de technische woordenschat beheerst.
  • De bachelor in ICT kan digitale schakelingen softwarematig simuleren waarbij hij de schakeling uitgebreid test, de bekomen resultaten kritisch reflecteert en eventueel corrigeert.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Diploma secundair onderwijs Studenten bezitten de volgende competenties -Geen

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Dielens Patrick / Eyckmans Marc / Mertens Peter, 2005, Digitale systemen 1 lab, Toledo, KHKempen.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
05210274
Code:
05210274
Vakcoördinator:
Liesbeth Kenens
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands