04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
08. Teamgericht kunnen werken
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
C04 Technische dossiers samenstellen.
C14 Advies verlenen bij aankoop en verkoop van technologische systemen en producten.
Toelichting:
Theoretisch deel:
De bachelor in elektromechanica kan in een duidelijke en begrijpbare taal uileggen en illustreren wat bandbreedte, S/N-verhouding, de invloed van fysisch medium precies betekenen.
Hij kan op eenzelfde wijze toestellen met een seriële interface koppelen met elkaar, waarbij hij eventuele fouten kan opsporen, aanduiden en corrigeren.
Hij kan een Internetverbinding voorzien via kabeldistributie of adsl, deze testen en eventuele fouten opsporen en corrigeren.
Hij kan een pc beveiligen met een firewall, anti-virussoftware en anti-spyware.
Hij kan duidelijk en in begrijpbare taal vertellen hoe een klassiek telefoonnetwerk is opgebouwd en kan eigen telefoontoestellen aansluiten op dit netwerk volgens de gangbare regels
Hij kan opsommen welke verschillende aansluitformules er zijn voor ISDN-lijnen, kan hiervan de verschillende extra mogelijkheden opsommen en kan al dan niet ISDN-toestellen op deze lijnen aansluiten en hanteren.
Praktisch deel:
De bachelor in elektromechanica kan de proeven voorbereiden doordat hij de nodige informatie verzamelt en de nodige berekeningen maakt.
Hij kan het op te lossen probleem zelfstandig definiëren en de verschillende oplossingsstappen gestructureerd weergeven.
Hij kan zelfstandig of in samenwerking met zijn collega studenten de nodige toestellen en componenten herkennen en selecteren zodat hij een correcte proefopstelling opbouwt.
Hij kan de verschillende gebruikte componenten op het Internet opzoeken waarbij hij de gevonden informatie kan verwoorden in een duidelijk begrijpbare technische taal.
Hij kan de werking van de proefopstelling in een gestructureerde en duidelijke taal uitleggen.
Hij kan de bekomen resultaten kritisch benaderen en de fouten detecteren en corrigeren.
Hij kan een verslag maken over de uitgevoerde proeven.
Hij kan het probleem definiëren, de doorlopen stappen structureren, conclusies trekken en verbanden leggen.
Hij kan eventuele problemen toelichten en uitleggen hoe hij deze heeft gecorrigeerd.
Hij kan alles neerschrijven in een duidelijk begrijpbare taal waarbij hij aantoont dat hij de technische woordenschat beheerst.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Diploma secundair onderwijs
Studenten bezitten de volgende competenties
-Studenten moeten kunnen samenwerken
-Studenten moeten zelfstandig kunnen werken
-Studenten moeten basiskennis netwerken bezitten
Zie Elektronica en communicatietechnieken 2EM