Tijdens de praktijksessies worden drie representatieve orthesen ontworpen en gebouwd, rekening houdend met het specifieke ziektebeeld, biomechanische ontwerpvereisten, materiaalkeuze enz.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
- C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
- C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
- C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
- C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
Toelichting:
- studenten kunnen een patroon tekenen voor handorthesen - studenten beheersen de techniek om een orthese van lage-temperatuur thermoplasten rechtsreeks op de persoon te vormen, aan te passen, en af te werken. - studenten kunnen de competenties uit de cursus theorie voor specifieke opdrachten in praktijk brengen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
biomechanica anatomie fysiologie bewegingsleer elementen uit de pathologie
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Peeraer, L., & Mellaerts, E., 2005. Orthesen bovenste ledematen. Niet gepliceerde cursus, KH Kempen, Geel, 80p.
- Van Lede, P., & Van Veldhoven, G., 2002. Therapeutische handorthesen, een rationele benadering. Deel 2: Praktische toepassingen. Provan, Wilrijk, 272 p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving