De cursus marktonderzoek start met een aantal inleidende begrippen, vakjargon en methodologische overwegingen. We bekijken aan welke criteria een goed marktonderzoek voldoet, welke fasen een onderzoek omvat, hoe een onderzoeksplan wordt opgesteld en welke kosten eraan verbonden zijn. Gegevens kunnen op verschillende manieren verzameld worden: we bekijken welke soorten onderzoek er zijn. De cursus gaat dieper in op de enquête: hoe stellen we een vragenlijst op, welke schalen kunnen we gebruiken, welke aspecten zijn van belang bij de steekproeftrekking, hoe worden vragenlijsten afgenomen en verwerkt. Het onderzoeksproces wordt van begin tot einde op een praktijkgerichte manier bekeken. Daarenboven bekijken we ook andere manieren om gegevens te verzamelen: het gebruik van bestaande secundaire gegevens, het diepgaande kwalitatief onderzoek, de observatie en ondervraging en het experiment.
Bij de beschrijving en analyse van resultaten is de juiste keuze uit de analysemethodes belangrijk. De cursus behandelt zowel de univariate als multivariate analysemethoden: we bekijken de het opstellen van frequentietabellen, grafische voorstellingen, centrale waarden en spreidingsmaten maar ook de analyse van kruistabellen, de variantie-, de correlatie- en regressie- en de discriminantanalyse. Indien de tijd ons toelaat bekijken we ook de factor, cluster- en conjunctanalyse. We leren u hoe u verbanden kunt testen tussen variabelen en hoe u een hypothese kunt toetsen. Een marktonderzoeker moet ook voorspellingen op de markt kunnen uitvoeren.
U merkt: marktonderzoek vereist een analytische geest, maar duidelijkheid & bruikbaarheid is evenzeer van belang: vandaar we bekijken op welke manieren de resultaten verstaanbaar kunnen gerapporteerd en gepresenteerd worden.
Tenslotte gaan we dieper in op een aantal toepassingen van marktonderzoek: de marktsegmentatie, het marktonderzoek voor nieuwe producten, het concurrentieonderzoek, het communicatie-onderzoek, het meten van klantentevredenheid en het business-to-business marktonderzoek.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De rol van informatiebeheerder.
- C02 De rol van analist.
- C03 De rol van adviseur.
- C04 De rol van coördinator.
Toelichting:
De studenten kunnen de soorten onderzoek toelichten en vakjargon gebruiken.
De studenten kunnen een realistisch onderzoeksplan opstellen.
De studenten kunnen een enquête opstellen, organiseren, afnemen en verwerken.
De studenten kennen de verschillende kwalitatieve methoden en weten welke soorten experimenten en observatiemethoden.
De studenten kunnen een focusgroepsgesprek organiseren.
De studenten kunnen secundaire gegevens opzoeken en gebruiken.
De studenten kunnen resultaten van een onderzoek analyseren en beschrijven (descriptie, statistische validering, univariate en multivariate).
De studenten kunnen voorspellingen op de markt doen op basis van een trendreeks.
De studenten kunnen de resultaten van een onderzoek rapporteren en presenteren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Student heeft het vak Statistiek met vrucht afgelegd
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
De Pelsmackers P. en Van Kenhove P., 2004, Marktonderzoek, Methoden en toepassingen. 836 p.
Vervecken, Tessa, 2000. Marktonderzoektechnieken: Theorie en praktijk., Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel
+ aanvullingen docent
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving