Regeltechniek
- Inleiding
--- De automatische regeling
--- Het servomechanisme
- De sensoren
--- Temperatuursensoren
--- Verplaatsingssensoren
--- Debietsensoren
--- Druksensoren
--- Niveausensoren
- Corrigerende organen
- De karakteristieken van het te regelen proces
--- De orde van het proces
--- Dode tijd enz.
--- Analytische berekening van een proces met een tijdsconstante
- De discontinue regelaars
--- Tweepuntsregelaars
--- Driepuntsregelaars
- De continue regelaars
--- De proportionele actia
--- De integrerende actie
--- De differentiërende actie
- De bruikbaarheid van de D-actie
- De praktische instelling van een regelaar
--- De methode van de uiterste versterking
--- De methode van Ziegler-Nichols
- Voorbeelden van regelingen
--- Mengregeling
--- Destillatie
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Studenten hebben - kennis van de mogelijkheden van de regeltechniek Studenten kunnen - de werking van een PID-regelaar verklaren. - een PID regelaar hanteren. - - de optimale instelparameters bepalen voor een PID regelaar in een proces.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis wiskunde
Basiskennis fysica
Elementaire kennis elektronica
Een zeker vermogen tot het maken van abstracties
Booleaanse algebra.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Vermeiren Jan, 2004, Cursus Meet- en regeltechniek, Niet geplubiceerde cursus, KHKempen, Geel
PID regelaar in LabVIEW Gesimuleerde regelingen in LabVIEW
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving
Mondeling met schriftelijke voorbereiding
Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen stellen