De onderwijsactiviteit concentreert zich enerzijds op een grondige beheersing van de Nederlandse taal en anderzijds op communicatieve vaardigheden.
Diverse aspecten van mondelinge en schriftelijke taalbeheersing komen aan bod: syntaxis, formulering, stijl en perspectief, tekststructuur.
De volgende zakelijke communicatiemedia worden behandeld: het rapport, de presentatie, de vergadering, de notulen, de synthese, het debat, het sollicitatiegesprek, de sollicitatiebrief, het cv, de goodwillbrief, de klachtenbrief, klachtenbehandeling, de gelegenheidstoespraak.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 03. Kritisch reflecteren
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C05 Projectmatig werken.
- C06 Communiceren.
- C07 Eigen gedrag aanpassen.
Toelichting:
- De studenten leren correct en efficiënt functioneren in de diverse communicatieve situaties die zich in hun professionele carrière zullen voordoen.
- De studenten hebben inzicht in het communicatieproces en passen gangbare communicatieve principes en strategieën bewust toe in de praktijk.
- De studenten beheersen het Nederlands, zowel mondeling als schriftelijk, voldoende grondig om zakelijke bedrijfscommunicatie efficiënt, vlot en in een gepaste stijl af te handelen.
- De studenten kunnen efficiënte documenten opstellen voor schriftelijke communicatie: goodwillbrieven, sollicitatiebrieven, cv's, slecht-nieuwsbrieven, rapporten, notulen.
- De studenten passen de principes voor citeren en refereren correct toe.
- De studenten kunnen een behoorlijke mondelinge presentatie geven.
- De studenten kunnen efficiënt vergaderen.
- De studenten kunnen een sollicitatiegesprek voeren.
- De studenten kunnen een gelegenheidstoespraak houden.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- BAECKENS, Roger en MEUKENS, Peter, 2003. Zakelijke communicatie. Vierde herwerkte uitgave, Kapellen, Pelckmans.
- DE PEUTER, Dirk en Verheyen, Ivo, 2006. Communicatievaardigheden. Niet gepubliceerd cursusmateriaal.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- discussieseminarie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
- presentatie
- individuele taak
B. Omschrijving