als inleiding worden de gebruikte eenheden en grootheden terug opgefrist. De dynamica van de fluïda uit het vorige studiejaar wordt opnieuw bekeken, vooral aan de hand van oefeningen. Rheologie en leidingsverliezen komen aan de beurt vooraleer we starten met de pompen. Hierin komen de verschillende types pompen met hun werking en hun gebruik aan de orde. Na een korte opfrissing van de hoofdwetten der thermodynamica voor gassen worden compressoren en vacuümpompen behandeld.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
BASIS
- de student kan de werking van de verschillende toestellen uitleggen, zowel aan de hand van een schema als aan de hand van een toestel.
- de student kan de oefeningen analyseren, relaties leggen tussen de grootheden, een strategie ontwikkelen voor het oplossen van het probleem en kan tenslotte komen tot het gevraagde eindresultaat.
- de student staat kritisch tegenover het bekomen resultaat van de oefeningen,
EXTRA
- de student kan de leerstof mechanica integreren in andere leergebieden zoals chemische technologie, regeltechniek.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
- C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
- C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
Toelichting:
Oefeningen, waarin de verschillende aspecten van de theorie geïntegreerd zijn, dienen systematisch te worden aangepakt en opgelost.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- fysica : dynamica van fluïda.
- wiskunde: eenvoudige afgeleiden en integralen oplossen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Guy Van Baelen; Toegepaste Mechanica. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen Geel.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Zowel geïntegreerde oefeningen als vragen over de theorie dienen opgelost te worden. Er wordt vooral gepeild naar inzicht in de leerstof.(Woordelijk de cursus kunnen weergeven is uit den boze, je moet vooral het
waarom kunnen verklaren)
Bij de oefeningen wordt de leerstof van de verschillende hoofdstukken gecombineerd. vb Toepassing op de wet van Bernoulli, maar met leidingsverliezen.
studenten kunnen zowel tijdens (of na) de theorieles als tijdens de practika met hun vragen terecht bij de docent.