Duits (2006-2007)

Er worden zowel een aantal alledaagse als specifiek professionele situaties behandeld waarbij steeds de noodzakelijke woordenschat aangereikt en ingeoefend wordt: klanten ontvangen, een presentatie geven, deelnemen aan een beurs, telefoneren en nog veel meer. De klemtoon ligt in dit onderdeel op gesproken Duits in concrete situaties. Daarnaast wordt de Geschäftskommunikation zeer uitgebreid behandeld: voor elke briefsoort worden woordenschat en typische zinsconstructies aangereikt, waarmee men zelf mails kan schrijven. Tevens worden teksten gelezen over de Duitse logistieke sector waarbij vragen horen die zowel de mondelinge als de schriftelijke communicatie over een logistiek thema oefenen. De studenten studeren thuis zelf basiswoordenschat die voortbouwt op het tweede jaar als specifiek logistieke en maritieme woordenschat. Er wordt in beperkte mate verdergebouwd op de grammatica van het tweede jaar. Er staat een stadsbezoek aan een Duitse stad op het programma. Beoogd eindniveau: CEFR A2.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C03 De rol van adviseur.
Toelichting:
DUITS: Studenten kunnen: -zich in het Duits uitdrukken in alledaagse situaties -zich in het Duits uitdrukken in professionele situaties -communiceren in het Duits over specifiek logistieke onderwerpen -een Duitse tekst na lezing samenvatten in het Duits -telefoongesprekken privé en professioneel voeren in het Duits -fungeren in een interculturele context (België - Duitstalige landen) -mails schrijven in het Duits SPAANS: -Studenten kunnen vanuit een communicatieve opzet situaties creëren waarin een zo realistisch mogelijke zakelijke communicatie kan plaatsvinden. -Studenten verwerven een basislexicon, gericht op een zakelijke context. -Studenten verwerven inzicht in en leren toepassen van de basisgrammatica en bijbehorende structuren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

DUITS: Studenten die hun tweede jaar in deze richting succesvol beëindigd hebben worden toegelaten tot deze cursus. Internationale studenten moeten een gevorderdenniveau behaald hebben in Duits en toestemming vragen aan het departementshoofd om toegelaten te worden tot de cursus. SPAANS: Studenten die hun tweede jaar in deze richting succesvol beëindigd hebben worden toegelaten tot deze cursus. Internationale studenten moeten een gevorderdenniveau behaald hebben in Spaans en toestemming vragen aan het departementshoofd om toegelaten te worden tot de cursus.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

DUITS: ESSERS, J. 2004 , Duitse Oefenspraakkunst, Geel, Campinia Media. HERING, A. 2001, Geschäftskommunikation, Schreiben und Telefonieren, Ismaning, MATUSSEK, M. Max Hueber Verlag. MIEBS, U. 2000, Kontakt Deutsch, Deutsch für berufliche Situationen, Berlin, Langenscheidt. VEHORIRTA, L SPAANS: GONZALEZ,M e.a. Colegas 1 tekstboek 1e druk 2000 Intertaal, Amsterdam/Antwerpen ISBN 90 5451 2830 © originele uitgave Socios1 S.L. Barcelona, 1999 GONZALEZ,M e.a. Colegas 1 werkboek 1e druk 2000 Intertaal, Amsterdam/Antwerpen ISBN 90 5451 2857 © originele uitgave Socios1 S.L. Barcelona, 1999

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
02243210
Code:
02243210
Vakcoördinator:
Katrijne Van Hoof
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Duits