In dit studiejaar worden de gevolgen en de ergotherapeutische behandeling van dwarslaesie besproken. Verder worden de meest courante neuropsychologische functiestoornissen toegelicht en gaan we dieper in op de meest courante behandelmethodes en -principes uit de neurorevalidatie. Er worden ook oefeningen gemaakt m.b.t. het ontwerpen van een geïndividualiseerd behandelplan voor personen met niet-aangeboren hersenletsel.
Ergonomie:
in het pakket zit een hoofdstuk over de zithouding en ergonomische hulpmiddelen. We bespreken het 'levenlang woonconcept' en tekenen een modelwoning uit. Bureauergonomie is een hot-item. We sluiten af met een globlae analyse van de werkplaats. Deze ergonomische adviezen worden gescreend op de dagelijkse werkvloer.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
- C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
- C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
- C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
- C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
- C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
Fysische revalidatie theorie:
Basiscompetenties:
- De studenten hebben inzicht in de behandelde ziektebeelden en kunnen deze inzichten gebruiken bij het opstellen van een volledig behandelplan.
- De studenten hebben inzicht in een aantal courante behandelprincipes en -methoden en kunnen deze inzichten gebruiken bij het opstellen van een volledig behandelplan.
- De studenten zijn in staat om nuttige informatie m.b.t. meer complexe thema's uit het vakgebied op te zoeken, te beoordelen en te synthetiseren. Ze kunnen deze informatie zinvol aanwenden bij het opstellen van een behandelplan.
Ergonomie:
- Studenten kennen de ergonomische principes van het zitten en kunnen ze in diverse situaties toepassen.
- Studenten kunnen ergonomische onderzoeksresultaten samenvatten hieruit conclusies trekken en een professioneel advies formuleren.
- Studenten kennen de ergonomische materialen en kunnen deze aanwenden in het optimaliseren van de woon-werksituatie.
- Studenten kunnen specifiek voor bureauergonomie een correcte analyse maken van de zithouding en bureauopstelling en verbeteracties formuleren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
de leerstof uit de vorige twee studiejaren
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
B. Op de Beeck, 2004, Neurorevalidatie. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 123 p.
A. Vanzeir, 2002, Niet gepubliceerde cursus, Geel
Geenen Koen, 2004, Ergonomie. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 68p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving