* Situering van het beroepsonderwijs in de onderwijsstructuur.
* Teksten die de visie van verschillende instanties beschrijven op het BSO en PAV.
* Leerplannen en Eindtermen PAV.
* Basisvaardigheden voor een BSO-leerling.
* Principes van het vak PAV.
* Voorbeelden uit themamappen en voorbeelden van uitgewerkte lesvoorbereidingen.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kun je
-op verschillende wijzen kennismaken met de BSO-leerling en het beroepsonderwijs
-de uitgangspunten, het opzet en de inhoud van leerplannen Project Algemene Vakken in concrete activiteiten realiseren
-je verdiepen in de leefwereld van de BSO-leerling en activiteiten ontwerpen die op deze leefwereld inspelen
-de realisatie van de praktijkprincipes in reeds uitgewerkte themamappen en lesvoorbereidingen kritisch afwegen
-vormingsdoelen centraal stellen in lessen
-reflecteren op je lespolanning en lesrealisatie
-de vakdoorbrekende aanpak systematisch toepassen in PAV activiteiten; uitgaan van basisvaardigheden in plaats van vakdomeinen
Als opvoeder kun je
-op verschillende wijzen kennismaken met de BSO-leerling
-de gevolgen analyseren van de eigenheid van het BSO voor je eigen functioneren als PAV-leerkracht
-activiteiten ontwerpen die aansluiten bij de leefwereld van BSO jongeren
Als inhoudelijk expert en als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kun je
-zelfcorrigerende oefeningen maken die de basiskennis voor BSO leerlingen bevragen
Als innovator kun je
-in de concrete uitwerking van activiteiten aansluiten bij elementen van onderwijsonderzoek over de leefwereld van BSO jongeren
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
We verwachten van je een brede achtergrondkennis en interesse.
We vragen van je ook een positieve houding t.a.v. het beroepsonderwijs en de BSO-leerlingen.
We sluiten aan bij de cursus Opvoedkundige wetenschappen .
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cursus Vakdidactiek PAV. Module 1.1 - deel 1 en deel 2
Vaes, R. e.a., PAV-opzoekboek. Mechelen, Wolters-Planyn
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving