De inhoud omvat de volgende onderwerpen :
* ontremmende beeldopdrachten die spontaneïteit stimuleren, verbeeldingsoefeningen.
* basistechnieken, materiaalstudie.
* de aangeleerde technieken op begeleide manier verwerken en naar kleuters toe vertalen.
* kijken naar hedendaagse kunst.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Doel
----
Vakgerichte competentie 'beschouwen'
* Je leert kritisch, gericht en bewust kijken naar kunstvormen en cultuur.
* Je leert het beeld beleven, bespreken, beoordelen en ervan genieten.
Vakgerichte competentie 'creëren / creativiteit'
* Je maakt kennis met allerlei materialen en technieken.
* Je leert creatief en expressief omgaan met beeldende vorming.
* Je leert genieten van het creëren van beelden.
* Je leert de ontwikkeling van het beeldend vermogen bij kinderen kennen en ondersteunen.
* Je leert expressiviteit en creativiteit stimuleren bij de kleuters.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
* Je bezit een basiskennis van tekenen, schilderen, kleuren mengen,…
* Je hebt een creatieve ingesteldheid.
* Je durft je expressie uiten in beeldend werken.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Leermiddelen
------------
* Cursus van de docent
* Boekenlijst
* Occasioneel : informatie langs actueel kunstaanbod en kunsttijdschriften.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving