Wiskunde 2 (2006-2007)

De volgende inhouden komen aan bod in wiskunde 2: Probleemoplossend denken en wiskundige taalvaardigheid:
  • vraagstukken oplossen waarbij basisbegrippen uit alle deeldomeinen van de wiskunde gebruikt worden
  • problemen op eigen niveau verwiskundigen en oplossen
  • strategische vaardigheden en heuristieken verwerven die nodig zijn bij het oplossen van problemen
Meten en metend rekenen:
  • wat is meten
  • het leerproces van het meten en de didactiek van metend rekenen
Meetkunde:
  • begrippen en formules vlakke meetkunde
  • theoretische achtergronden bij meetkunde
  • didactiek vlakke meetkunde
Algemene wiskundedidactiek
  • de algemene doelen van wiskunde en wiskundeonderwijs en de didactische principes
  • wat is het belang van de leerinhoud hierboven voor de lagere school
Basiskennis Je werkt de leerinhouden wiskunde van de lagere school bij tijdens een beperkt aantal contacturen en door middel van zelfstandig werk.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, idee├źn, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
In het eerste jaar werk je aan de volgende algemene competenties:
  • denk- en redeneervaardigheid (wiskundige problemen kunnen oplossen, kritisch reflecteren over de eigen oplossingswijzen),
  • bereidheid om hiaten in basiskennis wiskunde bij te werken (levenslang leren),
  • communicatievermogen (een correcte wiskundetaal kunnen gebruiken, kunnen communiceren over eigen oplossingswijzen en die van anderen).

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
In het eerste jaar werk je aan de beroepsspecifieke competenties:
  • De student kan, voor de onderdelen die aan bod komen, vlot en met inzicht alle types oefeningen van de lagere school, met de nadruk op die niveau eind lagere school, oplossen en daarbij gebruik maken van technieken uit de lagere school.
  • De student kan het leerproces van kinderen bij getallen en bewerkingen (met nadruk op natuurlijke getallen) op een gepaste manier didactisch ondersteunen.
  • De student kan kinderen begeleiden in hun ontwikkelingsproces voor getallen en bewerkingen (vanaf het tweede leerjaar).
  • De student kan lessen, opgaven, ... over de geziene onderdelen, situeren in het leerplan en in de globale leerlijn van het leerdomein in de lagere school.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je hebt een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Je bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heb je een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheers je deze leerstof ook inzichtelijk (basiskennis wiskunde). Je bent in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Indien uit een toets aan het begin van het jaar blijkt dat je deze leerstof niet voldoende onder de knie hebt, werk je ze zelfstandig bij in de loop van het jaar. Er worden wel een beperkt aantal monitoraten ingericht waarbij een aantal onderwerpen kort herhaald worden. Je kan ook altijd bijkomende uitleg vragen o.a. via het electronisch leerplatform Toledo. Je beheerst de inhouden en vaardigheden van de cursus wiskunde 1.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Zie ook boekenlijst, de dingen die niet op de boekenlijst staan, kan je in de bibliotheek vinden.
  • cursus van de docent met oefeningen
  • je eigen nota's van de lessen
  • eindtermen wiskunde voor de lagere school, leerplan wiskunde van het CRKLKO en de bijhorende toelichtingen voor de basisschool
  • Zo gezegd, zo gerekend, leerboek 5/6, Wolters-Plantyn
  • Mile (didactische software voor de lerarenopleiding)
  • Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

  • handleidingen en oefeningenboeken van de in de lagere scholen gebruikte methodes
  • artikels uit tijdschriften o.a. Willem Bartjens - Tijdschrift voor wiskundeonderwijs
  • boeken over wiskundedidactiek
  • A. Types

    • hoorcollege
    • begeleide zelfstudie
    • elektronisch leerplatform
    • groepswerk
    • labo en werkcollege

    B. Omschrijving

    A. Types

    • schriftelijk examen
    • permanente evaluatie

    B. Omschrijving

    Voor basiskennis is bijkomende begeleiding mogelijk voor basiskennis tijdens de monitoraten. Vragen over de cursus kunnen steeds op Toledo gepost worden.
    OA:
    11260191
    Code:
    11260191
    Vakcoördinator:
    Ilse De Boeck
    Semester:
    1+2
    Studiepunten:
    3
    Onderwijstaal:
    Nederlands